دسته‌هابونسای

راهنمای مراقبت از بونسای افرا ژاپنی

اصول نگهداری از بونسای افرا

افرا ژاپنی (Acer Palmatum) درختچه ای اصالتا ژاپنی است که گونه های چینی و کره ای نیز دارد نام گییاهشناسی خودرا مدیون برگهای شبیه به کف دست با پنج لوب نوک تیز نیز است . پالما مانند کف دست به معنی لاتین است . درختان جوان افرا ژاپنی معمولا دارای پوست سبز یا مایل به قرمز هستند که با افزایش سن ، خاکستری روشن یا قهوه ای مایل به خاکستری می شود.
از ماه مه یا ژوین گلهایی زرد مایل به سبز بصورت دسته ای شکوفا می شوند آنها به دانه های افرا تبدیل می شوند که به شکل یک مهره بالدار زوج هستند و هنگام ریزش مانند پروانه ها به زیبایی هرچه تمامتر به سوی زمین شناور میشوند.
انواع فراوانی از افراژاپنی بارنگ ،شکل و اندازه های مختلف برگ وجود دارد .
درختان افرا ژاپنی بعنوان درختچه های زینتی بسیار محبوب هستند این درختان داراد تنوع بسیاری بوده که گونه های کیوهیمه ، کاشیما ، شیشیگاشیرا و آراکاوا از همین دسته درختان هستند . گونه ای با برگهای قرمز که بسیار پر طرفدار است نیز از همین خانواده می باشد . یکی از دلایل دیگر در جذابیت این درخت تنوع رنگ برگها در فصول مختلف می باشد که در پاییز زیبایی زاید الوصفی را به نمایش می گذارد.

راهنمایی های ویژه برای مراقبت از بونسای افرا ژاپنی

محل مناسب برای قرارگیری بونسای افرا ژاپنی

فضاهای پرنور مکانهایی بسیار مناسب و روح افزا برای بونسای افرا می باشد اما باید توجه داشت زمانی که درجه حرارت به 85 درجه فارنهایت یا 30 درجه سانتیگراد ویا بالاتر افزایش یابد میبایست آن را به جایی با نور خورشید غیرمستقیم به جهت جلوگیری از آسیب رساندن به برگ انتقال داد .
افرا ژاپنی از درختانی است که در برابر سرما بسیار مقاوم است ، اما وقتی برودت به زیر 15 درجه فارنهایت یا منفی 10 درجه سانتیگراد میرسد باید ازآن محافظت شود.

آبیاری افرا ژاپنی

بونسای افرا ژاپنی باید درفصل رشد بصورت روزانه آبیاری شود . در روزهای گرمتر در فصل رشد ، چنانچه خاک بستر خوب زهکشی شده باشد و درخت سالم و قوی باشد ، گاهی لازم است چندین بار درخت خود را آبیاری کنید. یادتان باشد افرای ژاپنی آبیاری با آب خنثی یا کمی اسیدی را ترجیح میدهد.

کوددهی افرا ژاپنی

کودهای آلی جامد درکنار کودهایی که حاوی ریز مغذی هستند مورد نیاز بونسای افرا ژاپنی است و به آهستگی و به آرامی اثر می گذاردبخصوص برای یک بونسای افرا ژاپنی بالغ ، آنها کاملا امتحان شده اند و تاثیرات ملموسی را نشان داده اند . برای دوز مناسب حتما به دستورالعملها توجه و دقت کنید . اگر میخواهید درختانی سرحال و شاداب داشته باشید می توانید دوز منظم خودرا با یک کود مایع هفتگی ترکیب کنید . ترجیحا از مصرف کودهای با غلظت نیتروژن بالا خودداری کنید تا از برگهای بزرگ و میان گره های غیر ضرور اجتناب کنید .

هرس بونسای افرا ژاپنی

اصلاح شاخه هارا میتوان در تمام طول سال انجام داد اما شاخه های قوی به جهت جلوگیری از خونریزی بیش از حد (تراوش شیره درخت ) در پاییز انجام شود . توصیه میکنیم هنگام هرس شاخه های ضخیم برای جلوگیری از بیماری های قارچی که از طریق زخم های بجا مانده از هرس وارد شده است از خمیرهای مخصوص هرس استفاده کنید ، افرا به ویژه در برابر برخی غفونت های قارچی و بیماری ها آسیب پذیر است .رشد جدید بعد از هرس باید به یک یا دوجفت برگ برگردانده شود . بونسای بالغ با انشعاب ظریف را میتوان به منظور نارک نگه داشتن شاخه ها نیشگون گرفت در واقع بعد از اینکه جفت برگ اول باز شد نوک کوچک و نرم شاخه ها را از بین آنها بردارید تا از ضخیم شدن شاخه ها جلو کیری شود . البته این روش در طولانی مدت درخت را ضعیف میکند و باید بطور خاص و متفرانه از آن استفاده شود .
هرس برگ برداشتن تمام برگها می بایست در طول زمان رشد انجام شود تا درخت ترغیب شود رشد مجددی را آغاز نماید. البته این مدل هرس نباید هرساله انجام شود زیرا استرس زیادی به درخت وارد میکند . در هنگام هرس برگ باید مطمین شوید که ساقه های برگ را دست نخورده باقی بگذارید . هرس برگ محدود ، روش هرس ملایمتر و با استرس کمتری است بنابر این میتوان آنرا هرساله انجام داد . همانطور که از نام آن مشخص است ، هرس محدود نیازی به برداشتن همه برگ ها ندارد . بزرگترین برگها ، برگهای با فاصله نزدیک یا برگهای مناطق قوی تر درخت را بردارید.

آفات و بیماری های بونسای افرا ژاپنی

افرا ژاپنی یک گونه درختی بسیار مقاوم است ، اما در فصل بهار میتواند توسط حشرات مکنده شیره ای که به شته معروف هستند مورد حمله قرار گیرد. با کمک اسپری حشره کش استاندارد ، شته ها را از بین ببرید . پژمردگی ورنیسیلیوم یک بیماری قارچی است که میتواند باعث مرگ نسبی یل کامل درخت شما شود . این بیماری قابل درمان نیست و از طریق ابزار باغبانی و بون سای میتواند به درختان دیگر منتقل شود . شما میتوانید آنرا در برشهای تازه به شکل لکه های سیاه چوب شناسایی کنید . چنانچه شک دارید که ورتیسیلیوم در درخت هاش شما وجود دارد حتما وسایل خود را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *