دسته‌هاباغ ژاپنی

بونسای چیست؟

بونسای چیست و چه معنایی دارد.

بونسای در فرهنگ ژاپن به معنای درختی در ظرف و در گویش چینی penzai است. به درخت یادرختانی اطلاق میشودکه برای اولین بارهنرمندان چین و ژاپن بااستفاده از تکنیک های ویژه و منحصر به فردی درختان تنه چوبی که در طبیعت در ابعاد بزرگ وجود دارند را در ظروفی ساخته شده و مناسب همین هنر پرورش میدهند.با استفاده از روش های مختلف از قبیل هرس مکرر ریشه و شاخه و همچنین سیم بندی اندام های بیرونی درخت و سایر فنون آنرا تربیت کرده و با شکل دهی و آرایش های ویژه ای جلوه گاهی کوچک و کاملا طبیعی از درختان بزرگ را به نمایش میگذارند. سنت و هنر بونسای مانند هر هنر دیگری زیبایی شناسی خاص خودرا دارد که سبک شرقی داشته و متاثر از بودیسم ذن شکل گرفته است. در نتیجه بونسای سبک ها وروش های خاص خودرا دارد که تا حدود زیادی بر اساس فرم های طبیعی درختان است. بطور خلاصه میتوان گفت تنها درختانی را میتوان به عنوان بونسای ارائه نمود که مشخصا اشل بزرگ آنهادر طبیعت وجود داشته باشد و از تنه چوبی برخوردار باشند.

آیا میتوانیم بونسای راداخل خانه نگه داریم؟

یکی از نکات مهم در جهت سلامت و شادابی طولانی مدت بونسای شما انتخاب محل مناسب برای آن است برای اینکه بونسای شما طی سالهای سال به شما انرژی مثبت دهد لازم است به عوامل مهمی مانند نور، سایه، نحوه آبیاری، گردش هوا و رطوبت و حتی تحمل سهل انگاری های شما در کوتاه مدت توجه ویژه شود. با توجه به نوع گیاه شما (فضای باز، فضای داخلی ،سوزنی برگ، پهن برگ،خزان پذیر و همیشه سبز) پنجره های روبه جنوب میتواند از بهترین محل ها برای نگه داری از بونسای و طبعا بعد از آن پنجره های غربی و شرقی و گاها پنجره های شمالی هم خوب است. در صورت انتخاب پنجره های شمالی به نور مصنوعی بیشتری نیاز خواهید داشت. 4الی6 ساعت نور مفید خورشید (با توجه به نوع درخت نور مستقیم یا غیر مستقیم) نیاز هر درخت بونسای است طبیعتا این مدت زمان بیشتر باشد بهتر خواهد بود و یادمان نرود که بهتر است بونسای خودرا حدود یک متر بالاتر از سطح زمین نگه داریم چنانچه در بهار و تابستان شبها دمای هوا کمتر از 6درجه نمی شد درخت خوردا در فضای باز مانند تراس حیاط یا پشتبام قرار دهید در این حالت بونسای در جایی قرار گیرد که نور خورشید صبحگاهی را دریافت کند.

نکته:درختانی که خزان کننده هستند را میبایست در اواسط پاییز در فضای خارجی و در آخر زمستان (به جهت خزان کردن گیاه و تجربه خواب زمستانی وحیاط دوباره گیاه) به فضای بسته انتقال داد. این در صورتیست که نخواهیم درختان خودرا دائما در فضای بیرونی نگه داریم.

غذای بونسای چیست؟

کود دهی بطور منظم در طول فصل رشد برای بونسای و زنده ماندن آن بسیار مهم است در طبیعت درختان معمولا میتوانند سیستم ریشه خودرا در جستجوی مواد مغذی گسترش داده و جذب غذا نمایند اما  از آنجا که بنسای ها در گلدان های نسبتا کوچکی کاشته شده و محدود شده اند بنابراین برای دوباره پر کردن محتوای غذای خاک به کوددهی مناسب نیاز دارند زمان کوددهی بیشتر درختان بونسای باید در تمام فصل رشد بارور شوند (اوایل بهار تا اواسط پاییز) البته درختان مسن و بالغ اغلب به دفعات کمتری بارور میشوند این امر به گونه درخت، زمان سال، مرحله رشد وسلامت درخت بستگی دارد همچنین انتخاب کود مناسب برای یک بونسای و استفاده مقدار مناسب آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شما میتوانید از کود های :

کود های بهار : ان/پی/کی 10-6-6

کودهای تابستان: ان/پی/کی 3-6-6

کودهای پاییز: نیتروژن کم ان/پی/کی 6-6-6

نکته: درخت گونه های گرم سیری معمولا در داخل منزل نگهداری میشوند و تغییرات فصلی را تجربه نمیکنند آنها در تمام طول سال رشد میکنند و باید به طور مداوم بارور شوند در نتیجه لازم است آنها را به طور مداوم با کودی متعادل تغذیه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *